/data/event/2025/08/04_The%20latest%20hallucination_Webbild.png)
Compagnie Mossoux-BontéThe latest hallucinations of Lucas Cranach the Elder
Seit 35 Jahren auf Tournee!
Fr 17.10.25
20:00CHF 10–30 CHF
Sa 18.10.25
20:00CHF 10–30 CHF
Geheimnisvolle Figuren erscheinen wie optische Täuschungen. Sie bewegen sich und fügen sich zu Tableaux vivants zusammen. Es sind die Figuren, die der Renaissance-Maler Lucas Cranach der Ältere auf die Leinwand gebracht hat, und die nun von Tänzer*innen zum Leben erweckt werden. Was geht im Innern der Figuren vor? Was haben sie gemacht, bevor und nachdem sie verewigt wurden?
Die Komposition aus Bewegung und Musik bildet einen Sog, der die Sehgewohnheiten herausfordert und einen poetischen Zwischenraum eröffnet – zwischen Imagination, Illusion, Vergangenheit und Zukunft.
Masterclass mit der Compagnie Mossoux-Bonté
für professionelle Tanz- und Theaterschaffende am Samstag, 18.10.25. Anmeldung obligatorisch. Weitere Informationen hier.
Inspiré de l’univers du peintre de la Renaissance allemande Lucas Cranach l’Ancien,
le spectacle explore des attitudes troubles de personnages hantés par la mémoire
convulsive d’une existence antérieure. Des figures apparaissent derrière un mur
en trompe l’œil troué de fenêtres, créant des tableaux vivants dans une atmosphère
dominée par l’humour, l’érotisme et le mystère de la présence.
Masterclass avec la Compagnie Mossoux-Bonté
pour les professionnel·le·s de la danse et du théâtre, le samedi 18 octobre 2025. Inscription obligatoire. Plus d’informations ici.
Inspired by the world of the German Renaissance painter Lucas Cranach the Elder, the show explores the troubled attitudes of characters haunted by convulsive memories of a previous existence. Figures appear behind a trompe l’œil wall pierced with windows, creating tableaux vivants in an atmosphere dominated by humour, eroticism and the mystery of presence.
It all began in London at the National Gallery with the portrait painted by Cranach of a small princess of indeterminate age with an ambiguous look. An idea germinated and a show matured. In 1990 the Mossoux-Bonté company created «De ultieme gevoelens van Lucas Cranach de Oude» in The Netherlands. The production toured for almost 35 years across Europe. In 2024, the piece was recreated with a new generation of performers insinuating themselves into the atmospheres created by the painter and embodying his characters. It begs the question: What fascination does the work of a painter from five centuries ago hold on us and how can we convey its power and strangeness today?
Masterclass with the Compagnie Mossoux-Bonté
for professional dance and theatre artists on saturday, 18 October 2025. Registration required. More information here.
Konzept: Patrick Bonté
Regie & Choreografie: Patrick Bonté in Zusammenarbeit mit Nicole Mossoux
Performer*innen: Dorian Chavez, Colline Libon, Lenka Luptáková, Frauke Mariën, Eléonore Valère-Lachky
Musik: Thomas Turine nach dem Soundtrack von Christian Genet
Bühne: Jean-Claude de Bemels
Kostüme: Colette Huchard
Kostümanfertigung: Patty Eggerickx
Assistenz Kostümanfertigung: Isabelle Airaud, Marie Baudoin, Dolça Mayol Moulin, Julie Nowak, Coline Paquet (Praktikum)
Maske: Rebecca Flores- Martinez, Sandra Marinelli (Assistenz)
Licht Design: Patrick Bonté
Sound: Fred Miclet
Lichttechnik: Léopold De Neve / David Jans
Technische Leitung: Jean-Jacques Deneumoustier
Backup Technik: Rodolphe Maquet
Kollaboration: Lilian Bruinsma, Yildou De Boer, Pascal Crochet, Isabelle Dumont, Claire Haenni, Jean-Pierre Finotto, Isabelle Lamouline, Carine Peeters, Emilie Sterkenburgh, Pierre Stoffyn, Ives Thuwis
Produktion: Compagnie Mossoux-Bonté
Koproduziert von:
Charleroi danse – Centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-
Bruxelles, Théâtre Les Tanneurs, Escher Theater, L’Odyssée – Scène conventionnée d’intérêt national « Art et création», Festival Mondial des Théâtres de Marionnettes de Charleville-Mézières, La Coop asbl, Shelter Prod