Elvio Avila
Tanz/Performance
Elvio ist ein Künstler, der sich im ständigen Konflikt zwischen Konservativismus und Innovation bewegt und meistens in der Absurdität ankommt. Im Alter von fünf Jahren startete Elvio Avila in der Provinz Mendoza in Argentinien ein intensives Training in argentinischem Volkstanz. Mit vierzehn fing er in Buenos Aires (AR) contemporary dance an zu studieren. 2010 kam er in die Schweiz und studierte «Advanced Studies in Modern Dance» an der Zürcher Hochschule der Künste. Darauf folgte der Bachelor an der Accademia Dimitri im Physical Theatre, welchen er 2013 abschloss. 2019 folgte der Abschluss in Master in Expanded Theater an der Hochschule der Künste Bern. 2020 war Elvio Tänzer im Stück «Salt» am Luzerner Theater und konnte als Choreograf kooperieren. Zusammen mit Savino Caruso gewann er 2021 mit «mi vida en transito» den Nachwuchsförderpreis PREMIO. Das Stück war zudem 2022 auf der Shortlist des 9. Schweizer Theatertreffens. Zurzeit lebt Elvio in San Rafael, Argentinien.
Schlachthaus Theater
Digitale Künstler*innenresidenz
love+bytes and drag+drop digital artists in residence
Schlachthaus Theater Bern and HGK Basel FHNW / PH FHNW are launching a new artistic digital residency program love+bytes and drag+drop.
Convinced that we need visions, imaginations and fictions to address burning societal issues, the program aims to function as a resonance space for exchanges and productions involving artists from across the globe involving citizens from Switzerland.
The artists will spend three digital months to exchange, reflect and possibly share ideas with co-agents in Switzerland of their choice. Whether and how they will produce an event/events, will be left to their decision. The digital will be format, means and production logic for considerations of and translations towards analogue spaces.
The two co-initiating institutions wish to provide potential contexts/audiences, as well as spaces for performance, learning and reflection in differing institutional contexts for a program they consider essential with a long term commitment.
On November 27th 2023 a winter 23/24 pilot has started with five artists. (Elvio Avila, Mithu Sen, Petra Serhal, Wana Udobang, Golf Thanupon Yindee).
At the end of the joint residency, the artists will jointly choose the next cohort of artists. The residency ends with a hand-over ceremony. Thus the next cohort of artists will start their residency with the traces of previous experiences and knowledge. The next love+bytes and drag+drop is planned to start in fall 2024 (funding to be confirmed).
Initiators: Dorothée King (FHNW), Georges Pfründer (FHNW), Maria Spanring (SHT), Ute Sengebusch (SHT)
Das Schlachthaus Theater Bern und die HGK Basel FHNW / PH FHNW lancieren ein neues künstlerisches Digital Residency Programm love+bytes and drag+drop.
In der Überzeugung, dass wir Visionen, Imaginationen und Fiktionen brauchen, um brennende gesellschaftliche Themen anzugehen, soll das Programm als Resonanzraum für den Austausch und die Produktion zwischen Künstler*innen aus der ganzen Welt und Bürger*innen aus der Schweiz dienen.
Die Künstler*innen investieren drei digitale Monate, um sich mit Co-Agent*innen global und in der Schweiz ihrer Wahl auszutauschen, zu reflektieren und möglicherweise Ideen zu teilen. Ob und wie die Künstler*innen eine Veranstaltung/mehrere Veranstaltungen produzieren, bleibt ihrer Entscheidung überlassen. Das Digitale wird Format, Mittel und Produktionslogik für Überlegungen und Übersetzungen in analoge Räume sein.
Die initiierenden Organisationen stellen potentielle Kontexte, mögliche Verbindungen zu soziokulturellen Kontexten, sowie Räume für Performance, Lernen und Reflexion in unterschiedlichen institutionellen Kontexten zur Verfügung.
Am 27. November 2023 startete ein Winter 23/24 Pilotprojekt mit fünf Künstler*innen. (Elvio Avila, Mithu Sen, Petra Serhal, Wana Udobang, Golf Thanupon Yindee).
Am Ende der gemeinsamen Residenz werden die Künstler gemeinsam die nächste Kohorte von Künstlern auswählen. Die Residenz endet mit einer Übergabezeremonie. So kann die nächste Künstler*innen-Kohorte mit den gesammelten Erfahrungen und Wissen weiterarbeiten. Das nächste love+bytes and drag+drop soll im Herbst 2024 beginnen (Finanzierung muss noch bestätigt werden).
Initiator*innen: Dorothée King (FHNW), Georges Pfründer (FHNW), Maria Spanring (SHT), Ute Sengebusch (SHT)
Golf Thanupon Yindee
Performer
Mithu Sen is a conceptual artist who explores myths of identity, and their intersection with the structures of our world, whether social, political, economic, or emotional, and performs her work across mediums to explore hierarchies and conventions with particular reference to «myths» of language, sexuality, market, and marginalisation. Braiding grotesque fiction, personal ephemera, and piercing humour to obscure societal codes, the by-products of her conceptual practice take the forms of drawings, poems, performances, videos, glitches, and instructional interventions.
Sen works fundamentally as a performer, tangling with the politics of language, disciplining of bodies, conventions of society, and polite impositions of the art world. Known for her provocative, alluring, and playful examination of these hierarchies, Sen is committed to perpetual unbecoming through performative interventions, symbolic and linguistic counter-narratives, and intricate territorial tracings.
Sen received her BFA (1995) and MFA (1997) from Kala Bhavan, Santiniketan, India; and a PG diploma (2001) from the Glasgow School of Art, UK.
Sen has exhibited and performed in major international forums including Sharjah Biennale 15, UAE (2023); Sonsbeek 20-24, Arnhem, the Netherlands (2021); APT9-9th Asia Pacific Triennial of Contemporary Art, Queensland Art Gallery / Gallery of Modern Art, Brisbane (2018); Kunstmuseum, Wolfsburg (2018); Chemould Prescott Road, Mumbai (2018); Kiran Nadar Museum of Art, New Delhi (2017); Guggenheim Museum, New York (2016); Unlimited: Art Basel (2016); Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan, USA (2014); Kochi-Muziris Biennale (2014); Galerie Krinzinger, Vienna (2014); Dhaka Art Summit (2014); Tate Modern Project Space, London (2013); Zacheta Museum, Warsaw (2011); and National Museum of Modern Art, Tokyo (2008), among other forums and institutions.
She recently had her major survey show of the last two decades at ACCA, Australian Centre for Contemporary Art, Melbourne in 2023.
She was awarded the Skoda Prize in 2010 and the Prudential Eye Award for Contemporary Asian Art – Drawing in 2015.
Petra Serhal
Multidisciplinary Artist
Wana Udobang is a multidisciplinary artist and storyteller whose work spans writing, poetry, performance, curation and installation art. She has released three spoken word albums and performed Africa, Europe and the US with commissions from the Edinburgh International Festival, Deutshes Museum and The Gates Foundation.
She has worked with the Guardian, CNN, BBC and Aljazeera and curated exhibitions exploring food, memory, identity and the body.
She runs Comfort Food workshop which uses food memories to inspire new stories. In 2022 she showed her first solo multimedia exhibition, Dirty Laundry
Joy always
Wana Udobang
Writer | Poet | Performer | Storyteller
www.wanaudobang.com